Stosowanie oleju MCT w sokach i smoothie

Olej MCT to świetny suplement, który możesz i powinieneś dodawać do swoich soków i smoothie na co dzień. MCT to skrót od angielskiej nazwy średniołańcuchowych triglicerydów. Są one specjalnym rodzajem nasyconych kwasów tłuszczowych z łańcuchami węglowymi o średniej długości, zazwyczaj od 6 do 10 lub 12 atomów węgla. W przeciwieństwie do nich, tłuszcze o krótkim łańcuchu mają mniej niż 6 atomów węgla, podczas gdy tłuszcze o długim łańcuchu mają więcej niż 12 atomów węgla.

MCT w dużej mierze brakuje w naszej diecie, ponieważ ludzie odpowiedzialni za tworzenie wytycznych żywieniowych doprowadzili do tego, że uwierzyliśmy, iż tłuszcze nasycone są szkodliwe, podczas gdy w rzeczywistości jest wręcz przeciwnie.

Większość powszechnie stosowanych tłuszczów nasyconych to długołańcuchowe triglicerydy (LCT). Są one znacznie trudniejsze do strawienia w porównaniu do mniej popularnych MCT.

Dlaczego olej MCT jest tak ważny?

Typowym źródłem energii dla naszego organizmu w diecie zachodniej jest glukoza. Glukoza jest końcowym efektem procesu rozkładu węglowodanów. Jednak nasz mózg, jak również wiele innych organów w naszym ciele, może korzystać z więcej niż jednego rodzaju energii i właśnie tutaj olej MCT wkracza do akcji. Olej MCT jest doskonałym źródłem niewielkich porcji energii zwanych ketonami lub ciałami ketonowymi. Ciała ketonowe powstają, gdy organizm przekształca kwasy tłuszczowe (w przeciwieństwie do glukozy) w energię. MCT z oleju kokosowego są w rzeczywistości głównym źródłem ketonów.

Kluczem do zrozumienia MCT jest sposób, w jaki nasz organizm je wykorzystuje. Nie są one przetwarzane w taki sam sposób jak LCT. Normalnie, trójglicerydy długołańcuchowe są mieszane z żółcią, zanim zostaną rozłożone w układzie pokarmowym. Ale kiedy MCT są spożywane, są wysyłane bezpośrednio do wątroby. W ten sposób wątroba przekształca MCT w ketony, bez użycia żółci. Ciała ketonowe są następnie uwalniane do krwiobiegu i od razu wykorzystywane jako paliwo, zamiast być przechowywane w postaci tłuszczu w tkance tłuszczowej. W wątrobie mają one funkcję termogeniczną, co oznacza, że mogą być metabolizowane do produkcji ciepła. Mają one również zdolność do zmiany całego metabolizmu w pozytywny sposób.

I nie tylko to. Olej MCT jest szczególnie korzystny, ponieważ poprawia nasze funkcje poznawcze i pomaga utrzymać zdrową wagę ciała. MCT są stosunkowo małe, dlatego też z łatwością przedostają się do błon komórkowych naszego ciała i nasz organizm może je wykorzystać w takiej postaci.

MCT są świetne dla jelit, zwłaszcza jeden z ich składników: kwas kaprylowy. Jeśli cierpisz na zespół jelita drażliwego, zespół nieszczelnego jelita, nietolerancję glutenu, chorobę Leśniowskiego-Crohna, alergie i infekcje bakteryjne, codzienne stosowanie MCT jest jedną z najskuteczniejszych strategii szybkiego uzdrowienia jelit. MCT pomagają zwalczać wirusy, bakterie, grzyby i pasożyty.

MCT mogą odżywiać twój mózg i powstrzymać jego zanik. Świetnie nadają się do przywracania i odnawiania funkcji nerwowych i aktywności neuronów w mózgu, nawet po wystąpieniu uszkodzeń.

Dlatego też MCT są badane pod kątem ich potencjalnej roli w leczeniu choroby Parkinsona, padaczki stwardnienia rozsianego oraz cukrzycy w przypadku insulinooporności.

Ciała ketonowe mogą również pomóc w regeneracji serca po uderzeniach, a także mogą pomóc w obkurczaniu guzów.

Ponadto, kwasy tłuszczowe MCT mają właściwości przeciwutleniające i korzyści przeciwzapalne.

Źródła oleju MCT

Większość olejów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego zawiera długołańcuchowe kwasy tłuszczowe. Pojawia się więc pytanie, gdzie możemy znaleźć MCT?

Pewne niewielkie ilości trójglicerydów średniołańcuchowych można znaleźć w maśle (zwłaszcza w maśle z trawy), ale zdecydowanie najlepszym ich naturalnym źródłem jest olej kokosowy. W mniejszym stopniu, pewne ilości MCT znajdują się w oleju palmowym, pełnotłustym mleku i pełnotłustym jogurcie.

Jeśli mamy wierzyć firmom produkującym olej kokosowy, to olej kokosowy składa się w około 60 procentach z MCT. Ale to NIE jest prawda. To jest naprawdę coś od 5 do 15 procent w najlepszym przypadku. Oto dlaczego:

Istnieją 4 rodzaje MCT:

  • Kwas kaprylowy: MCT z łańcuchami o 6 atomach węgla,
  • Kwas kaprylowy: MCT z 8 łańcuchami atomów węgla,
  • Kwas kaprylowy: MCT o łańcuchach z 10 atomami węgla,
  • oraz kwas laurynowy: MCT o łańcuchu 12 atomów węgla

Problem w tym, że naprawdę korzystne MCT to te o krótszych, 6-, 8- i 10-atomowych łańcuchach węglowych. To właśnie one dostarczą organizmowi łatwej do wykorzystania energii. Niestety, najdłuższy 12-atomowy łańcuch, czyli kwas laurynowy, jest najliczniej reprezentowany w oleju kokosowym, stanowiąc około 80 procent wszystkich tłuszczów.

Dieta ketoniczna i ograniczanie zbóż

Unikanie lub ograniczanie zbóż to kolejny sposób na zwiększenie produkcji ciał ketonowych. Jeśli ograniczysz jedzenie bogate w węglowodany i przejdziesz na dietę wysokobiałkową lub wysokotłuszczową, twoje ciało zacznie używać tłuszczów jako głównego źródła energii zamiast glukozy. Nazwa tego procesu to ketoza.

Ketoza ma miejsce również wtedy, gdy ograniczamy spożycie pokarmów przez dłuższy czas. W takim przypadku organizm wykorzystuje zmagazynowany tłuszcz do przekształcenia go w ciała ketonowe, które są następnie wykorzystywane jako źródło energii.

Ketony z MCT, takie jak te znajdujące się w oleju kokosowym, są o wiele lepszą opcją, jeśli chcesz skorzystać z pełnego zakresu korzyści zdrowotnych, ponieważ ketony z przechowywanych tłuszczów w organizmie są w większości wydalane z moczem.

Podsumowanie

Nie ma absolutnie żadnego powodu, dla którego nie miałbyś dodawać oleju MCT za każdym razem, kiedy przygotowujesz świeże soki warzywne i smoothie. Jeśli używasz kwasów tłuszczowych MCT obecnych w oleju kokosowym, ze względu na dużą ilość kwasu laurynowego, możesz nie uzyskać pełnych korzyści zdrowotnych. Zamiast tego spróbuj znaleźć specjalnie przygotowane ekstrakty z olejów MCT, takie jak na przykład Brain Octane, który jest 18x bardziej skoncentrowany w kaprylowe kwasy tłuszczowe niż olej kokosowy. Będzie ci o wiele łatwiej utrzymać zdrową wagę ciała, zwiększyć energię, rozjaśnić umysł, poprawić trawienie, zrównoważyć hormony, zwalczyć infekcje bakteryjne, poprawić nastrój i wchłonąć wszystkie rozpuszczalne w tłuszczach składniki odżywcze z jedzenia, które spożywasz.